"Jeśli dziś jest wtorek, to jutro jest środa. Jutro jest środa, a więc dziś jest wtorek. Jaki błąd popełniono w powyższym rozumowaniu?"
Z takim oraz podobnymi zadaniami z zakresu klasycznego rachunku zdań, rachunku nazw, błędów w rozumowaniu i błędów logiczno-językowych zmierzyło się 633 uczniów z 76 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, podczas eliminacji szkolnych IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Łukasz Olszówka, uczeń klasy 1C Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku zakwalifikował się do finału konkursu, w którym udział weźmie 119 uczniów szkół ponadpodstawowych.
Do konkursu Łukasz zgłosił się po jednej z lekcji filozofii, podczas której uczniowie mogli spróbować swoich sił w zadaniach z klasycznego rachunku zdań. Okazało się, że Łukasz bardzo dobrze odnajduje się w trudnych zagadnieniach logiki formalnej, stąd postanowił spróbować swoich sił w Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. Awans do ogólnopolskiego finału jest owocem ogromnej pracy i codziennych ćwiczeń, które poprowadził dla Łukasza nauczyciel filozofii w RCEZ, Piotr Sekulski.
Jeszcze nigdy nie miałem okazji uczestniczyć w konkursie, który dawałby mi taką frajdę z nauki. Poznanie zasad rozumowania i wnioskowania logicznego, zupełnie zmieniło moje patrzenie na rzeczywistość. Dotąd nie zdawałem sobie sprawy chociażby z tego, jak często spotykamy się z błędami logicznymi w debatach politycznych oraz jak duża część nawet nagłówków artykułów prasowych, napisana jest w nielogiczny sposób. Moim zdaniem, poznanie zasad wynikania logicznego, pozwala nam również ustrzec się przed często stosowanymi chwytami erystycznymi i technikami manipulacyjnymi, dzięki czemu łatwiej i trafniej możemy podejmować właściwe, życiowe decyzje- powiedział Łukasz.
Logika jest nauką o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń. Zwykle bywa kojarzona z matematyką, dokładniej z początkiem licealnego kursu matematyki i pojawiającymi się wtedy tabelami 0-1. Tymczasem logika jest dużo starsza od matematyki i sięga początku nauki europejskiej, czyli starożytnej Grecji. Wówczas już występowała ona w swych najpiękniejszych szatach zarówno jako podstawowe narzędzie filozoficznego myślenia, jak i źródło podchwytliwych pytań stawianych przez bystrych Greków czy zagadek, którymi Ateńczycy zabawiali się podczas swych sympozjonów. Jak napisał John D. Barrow, fizyk, kosmolog, profesor nauk matematycznych na Uniwersytecie Cambridge: "Logika wydaje się końcowym przystankiem ludzkiego myślenia. Potrafimy zredukować nauki przyrodnicze do matematyki, a matematykę do logiki, lecz wygląda na to, że nie ma nic, do czego moglibyśmy zredukować logikę".
Konkurs Logiczny ma charakter unikatowy w skali kraju. Celem konkursu jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz popularyzacja wiedzy o logice jako nauce o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli, o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń. Głównym organizatorem konkursu jest Fundacja Rozwoju KUL. Współorganizatorem sprawującym opiekę merytoryczną nad konkursem jest Instytut Filozofii KUL (w szczególności Katedra Logiki KUL).
Przed Łukaszem przygotowania do finału konkursu. Gratulujemy awansu i życzymy dalszych sukcesów.