Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych i informatycznych stanowi już stałą składową rzeczywistości kształcenia na świecie i w naszym kraju.
Nauczanie przez Internet będące jedną z form edukacji na odległość przełamuje pewne stereotypy dotyczące tzw. procesu przekazywania wiedzy. Pozwala ono na przekroczenie granic, jakie wytyczono edukacji funkcjonującej dotąd zgodnie z osiemnastowiecznym modelem powszechnej szkoły pruskiej.
Jeszcze parę tygodni temu wiele rozwiązań, które wprowadzamy do naszego życia, brzmiało jak pomysły z filmów science-fiction. Masowa praca z domu, zdalna diagnostyka czy wreszcie lekcje on-line. Teraz to już część naszej codzienności! Rząd podjął decyzję o przedłużeniu zawieszenia pracy szkół i zobligował uczniów i nauczycieli do nauki zdalnej. Uczniowie są przyzwyczajeni do obowiązku chodzenia do szkoły, spotykania się z rówieśnikami i pedagogami na neutralnym gruncie klas, korytarzy czy sal gimnastycznych. Wszystko to idzie w odstawkę, odkąd lekcje on-line przejęły władanie nad szkolnym życiem.
Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku biorąc pod uwagę wszystkie wspomniane aspekty pragnie chociaż w niewielkim stopniu przekazać uczniom namiastkę szkoły. Nauczyciele przedmiotów zawodowych biorąc pod uwagę zasadność kontynuowania przedmiotów praktycznych związanych z nauczanym przedmiotem bardzo często prowadzą lekcje zdalne z sal lekcyjnych wyposażonych w sprzęt konieczny do nauki przerabianego materiału i zagadnień z nim związanych.
Z myślą o uczniach technikum informatycznego zdających egzaminy zawodowe Pan mgr Lesław Wośko poprowadził zajęcia z przedmiotu lokalnych sieci komputerowych ze szkolnej pracowni informatycznej, podczas której przedstawił uczniom podstawową konfigurację routera i switcha. Nauczyciel podczas lekcji przedstawił uczniom zasady wprowadzania zmian w konfiguracji routera Cisco za pomocą interfejsu CLI które są możliwe po przejściu do trybu konfiguracji globalnej, który jest podstawowym trybem konfiguracyjnym. Zdalna forma zajęć edukacyjnych z pracowni szkolnej to alternatywa zajęć szkolnych które odbywały się dotychczas i do której wszyscy uczniowie byli przyzwyczajeni. Dzięki temu łatwiej mogą się wszyscy odnaleźć w nowej rzeczywistości.
W naszej szkole w ostatnim okresie poprzez podejmowane w tym zakresie starania nauczycieli, zdecydowanie zwiększył się zakres form kształcenia zdalnego i coraz więcej zajęć odbywa się w formie videokonferencji poprzez MT Teams czy Zoom. Szczególne cenne dla uczniów jest także wprowadzanie do treści programowych elementów związanych z obecną sytuacją epidemiczną – dzięki temu uczniowie mogą zdobyć kompetencje psychologiczne, pedagogiczne czy dziennikarskie, które pozwolą im odnaleźć się na rynku pracy także w sytuacjach niestandardowych.