Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

    Projekt ,,Przedsiębiorczość w praktyce” realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej to jedna ze szkół biorących udział w projekcie. Klasa 2E realizowała projekt podczas warsztatów tematycznych, prowadzonych przez pracowników Oddziału ZUS w Stalowej Woli, Izby Skarbowej w Rzeszowie, WUP w Rzeszowie i Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie oraz Urzędu Skarbowego w Nisku.

    II edycja projektu „Przedsiębiorczość w praktyce” organizowana jest przez Zespół Szkół Technicznych w Leżajsku wraz z Uniwersytetem Rzeszowskim, Politechniką Rzeszowską, Zespołem Szkół Licealnych w Leżajsku, Zespołem Szkół nr 2 i Zespołem Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie.

    To kolejna tego typu akcja w ramach Społecznej Podkarpackiej Akademii Najlepszych Praktyk, kierowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, której głównym celem jest kształtowanie wśród uczniów postaw przedsiębiorczych oraz przekazywanie wiedzy ekonomicznej i umiejętności praktycznych przydatnych w prowadzeniu działalności gospodarczej, pracy i życiu codziennym. W ramach projektu przewidywane były warsztaty prowadzone przez specjalistów, materiały dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów.

    Projekt przebiegał trzystopniowo. W I etapie, Uczniowie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez specjalistów z instytucji partnerskich. Otrzymali dostęp do szczegółowych materiałów informacyjnych dotyczących zagadnień konkursowych. Na ich podstawie raz w miesiącu wykonywali pracując w grupach, krótkie zadania praktyczne.

Warsztaty i zadania konkursowe dotyczyły:

Moduł I: Pozyskiwanie kapitału na rozpoczęcie działalności. Wypełnianie wniosku o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy.

Moduł II: W dniu 30 stycznia uczniowie klasy 2E kształcący się w zawodzie technik ekonomista, wzięli udział w warsztatach. Warsztaty zostały przeprowadzone przez pracowników WUP w Rzeszowie oraz Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie. Głównym celem warsztatów było poznanie możliwości finansowania własnej działalności gospodarczej ze źródeł zewnętrznych.

Moduł III: 22 lutego, uczniowie uczestniczyli w trzygodzinnych warsztatach realizowanych przez specjalistów z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Stalowej Woli. Pracownice ZUS Inspektorat w Stalowej Woli: p. Elżbieta Laba Kierownik Referatu i p. Anna Rączkowska - Starszy Inspektor, przeprowadziły zajęcia warsztatowe składające się z trzech bloków tematycznych: 1. Teoria w pigułce, 2. "Pierwsze kroki przedsiębiorcy" w ZUS - zadania praktyczne, 3. Elektroniczny ZUS - łatwo, szybko, wygodnie. Zadania praktyczne polegały na wypełnieniu przez uczniów wniosku CEIDG -1, formularzy zgłoszeniowych płatnika i osoby ubezpieczonej oraz formularzy rozliczeniowych.

Moduł IV: Rozliczenia z tytułu podatku dochodowego i VAT. W dniu 23 marca bieżącego roku uczniowie wzięli udział w 3 godzinnych warszatach prowadzonych przez pracowników Izby Skarbowej w Nisku Panią Mariolę Gawryl i Pana Pawła Pityńskiego. Tematy przewodnie:

  • Rejestracja działalności gospodarczej oraz prawa i obowiązki podatnika z tym związane
  • Formy opodatkowania działalności gospodarczej, kasy rejestrujące
  • Podatek PIT i VAT prowadzących działalność gospodarczą.

Wszystkim uczestnikom warsztatów dziękujemy za zaangażowanie, podziękowanie kieruję również do Pani Grażyny Habigier –Pipskiej za pomoc w realizacji projektu.

Joanna Król-Turek

Obejrzyj galerię zdjęć.

    25 marca, dyrektor niżańskiego RCEZ Wacław Piędel oraz wicestarosta Adam Mach, przebywali z wizytą w Złoczowie. Bogaty program wizyty obfitował w spotkania z władzami powiatu złoczowskiego, rodzicami ukraińskich uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku i kandydatami na uczniów tej szkoły. Starosta złoczowski Oleg Banah i wicestarosta Andrej Leskiw, rozmawiali z niżańską delegacją na temat sytuacji związanej z funkcjonawaniem szkół . Następnie dyrektor Wacław Piędel i wicestarosta Adam Mach spotkali się z dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego w Złoczowie, którym jest Andrij Zabrockyj. Rozmowy delegatów dotyczyły przede wszystkim projektu złożonego do Ministerstwa Finansów pod nazwą „Utworzenie infrastruktury ICT dla współpracy pomiędzy Powiatem Niżańskim i Rejonem Złoczowskim” w ramach współpracy transgranicznej EIS POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA 2014-2020. Dyrektor Piędel podkreśla, że ważnym punktem spotkania była wizyta w szkole, z którą RCEZ będzie współpracowało oraz spotkanie promocyjne z młodzieżą i ich rodzicami. Oprócz oferty edukacyjnej, niżańska delegacja przedstawiła warunki lokalowe i bazę dydaktyczną szkoły. Młodzież złoczowska wykazywała największe zainteresowanie takimi zawodami jak mechatronik i informatyk.

Obejrzyj galerię zdjęć.


Finał KWT odbył się 24 marca 2017 r. w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu. W konkursie pod nazwą "SAPERE AUDE" - Odważ sie być mądrym, wzięło udział ok. 700 uczestników z województwa podkarpackiego. Wśród 40 finalistów było dwóch uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zzawodowej w Nisku. Dyplom finalisty konkursu otrzymał Mateusz Czopik z 2D i Sebastian Kubik z 1A. Szkoła a także opiekun uczniów, Krzysztof Kolasiński otrzymali podziękowania za udział oraz przygotowanie młodzieży do konkursu.

Obejrzyj galerię zdjęć.

Muzeum Techniki w Berlinie
    W sobotę 18 marca 2017 r grupa uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku (technik elektronik i technik informatyk) odbywająca praktyki zawodowe w Berlinie wybrała się na zwiedzanie tego barwnego, wielokulturowego miasta. Uczniowie wybrali się na Warschauer Straße, aby tam zobaczyć słynną Galerię Wschodnią (East Side Gallery). Jest to najdłuższy zachowany odcinek dawnego Muru Berlińskiego i największa na świecie galeria graffiti na świeżym powietrzu. Zawiera ponad 100 oryginalnych malowideł ściennych - graffiti rozpościerających się na długości 1,3 kilometra. Autorami prac są artyści z różnych zakątków świata i powstały one po upadku NRD. Na ulicy Warszawskiej chłopcy mieli okazję podziwiać również jeden z najbardziej znanych i najokazalszych w Berlinie mostów – Oberbaumbrücke.

    Następnym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Techniki (Deutsches Technikmuseum Berlin). Jest to bardzo rozbudowana atrakcja – w kilku budynkach można zobaczyć jak rozwijała się myśl techniczna w wielu aspektach. Najciekawsze ekspozycje to:

  • koleje – ok. 40 oryginalnych, wielkich eksponatów w postaci lokomotyw i wagonów – przekrój historii kolejnictwa od jego początków w XIX wieku po dzień dzisiejszy. Wszystkie eksponaty można dotknąć, do wielu wejść do środka, a nawet zobaczyć jak wyglądają od spodu (stoją na tzw. kanałach). Duże wrażenie robi pociąg, który woził Żydów do obozów koncentracyjnych;
  • lotnictwo – kilkadziesiąt samolotów, historia lotnictwa w pigułce od balonów do nowoczesnych maszyn, prawdziwa gratka nie tylko dla pasjonatów lotnictwa;
  • nawigacja – ponad 1100 eksponatów – są to zarówno modele statków jak i prawdziwe jednostki – od rekonstrukcji starożytnych łodzi po nowoczesne konstrukcje.

Pozostałe ekspozycje to m.in. film, fotografia, telekomunikacja, komputery, energetyka, papiernictwo, tekstylia, przemysł chemiczny i farmaceutyczny oraz ekspozycje dotyczące technologii wytwarzania różnorakich produktów.
- Muzeum to nie lada gratka nie tylko dla osób interesujących się różnymi dziedzinami techniki. Spotyka się tutaj również osoby starsze i całe rodziny z dziećmi w różnym wieku. Wśród naszej młodzieży największe zainteresowanie budziły eksponaty związane techniką komputerową, fotografią, przemysłem filmowym oraz dział poświęcony lotnictwu. - mówi opiekun grupy, Konrad Dąbek.

„ Kosmiczna” fabryka BMW w Lipsku
Grupa elektryków i mechatroników pod opieką Grzegorza Maziarza odwiedziła niezwykłe miejsce – nowoczesną fabrykę światowej marki samochodowej BMW w Lipsku.

- Każdemu robotowi towarzyszy specjalna szafa sterująco-zasilająca bez której robot byłby tylko dużym, bezużytecznym a przy okazji niezbyt urodziwym kawałkiem stali. Każdemu najmniejszemu ruchowi ramienia robota towarzyszą tysiące operacji logicznych analizowanych przez procesory a realizowanych przez układy przekaźnikowe, których stukot był wyraźnie słyszalny obok każdej z szaf sterowniczych. Obok układów elektronicznych można było też zauważyć duży udział układów pneumatycznych w procesie produkcji. Mechatronika w czystej przemysłowej postaci na skalę, jaką trudno w innym miejscu zobaczyć.
    Trzecią i ostatnią halą BMW była montownia elementów wyposażenia wnętrza.
Tutaj jeszcze człowiek wykonuje największą część pracy, ale nie całą. Widzieliśmy ludzi układających wiązki przewodów elektrycznych, przyklejających maty wytłumiające, itp. Roboty montowały np. deski rozdzielcze.

Na szczęście, miło jest jeszcze zobaczyć, że człowiek jest ciągle niezastąpiony w wielu sytuacjach. Niestety tych sytuacji z roku na rok jest coraz mniej. Ogólnie wycieczka była bardzo ciekawa i pouczająca. Każdy z nas wyszedł z fabryki pod dużym wrażeniem zaawansowanych technologii i technicznego rozmachu – mówi Grzegorz Maziarz, opiekun grupy w Schkeuditz.

    Wycieczki techniczne są ważnym punktem programu w czasie praktyk zawodowych, pozwalają uczestnikom poznać ciekawe miejsca i procesy techniczne.

Alicja Świder – nauczyciel RCEZ w Nisku

Fot – RCEZ w Nisku

Obejrzyj galerię zdjęć.

 
Dokument powstał w wyniku realizacji projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PO WER. Dokument odzwierciedla jedynie stanowisko jego autorów. Unia Europejska oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą odpowiedzialności za jego zawartość merytoryczną. Publikacja bezpłatna.

Uczniowie RCEZw Nisku odbyli 4-tygodniowe praktyki zawodowe w Maladze, w okresie od 12 lutego do 10 marca 2017 roku, dzięki realizacji projektu „Europejskie praktyki EUROSUKCES” („Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego"w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój). 13 marca 2017 r. wrócili do codziennych obowiązków szkolnych. Po powrocie złożyli raporty uczestnika, wypełnili ankiety po zakończonym stażu i w dalszym ciągu przekazują swoje wrażenia, obserwacje zarówno z pracy, jak i udziału w wycieczkach zawodowych i kulturowych.

W pracy
16 uczniów, w zawodach: technik geodeta, technik ekonomista i technik organizacji reklamy, przez cztery tygodnie pracowało w różnych firmach, w których wykazywali duże zaangażowanie w powierzane obowiązki i starali się zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Pobyt w Maladze pozwolił uczniom Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej poznać bogactwo i różnorodność kultury hiszpańskiej oraz doskonalić kompetencje międzykulturowe.

W Granadzie
Przysłowie hiszpańskie mówi „Kto nie widział Granady, ten niczego nie widział”. Tak więc uczestnicy praktyk zawodowych w Maladze wraz z opiekunkami, Magdaleną Mazurek i Grażyną Habigier-Pipską, pojechali do Granady.To malownicze miasto u podnóża gór Sierra Nevada jest ważnym ośrodkiem handlowym, akademickim i kulturalnym odwiedzanym chętnie przez Hiszpanów i turystów z całego świata. Najpiękniejszą dzielnicą Granady jest stary arabski kompleks Albacin wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Położona na wzgórzu urokliwa dzielnica miasta pełna kolumn, łuków, rzeźb i koronkowych zdobień pozostawiła niezapomniane wrażenia. W zachwyt wprowadzała także monumentalna w rozmiarach, a zarazem dopracowana w każdym detalu katedra gotycko-renesansowa z XVI w. Santa Maria de la Elcarnacion. Spacer po Granadzie zakończył się w punkcie, z którego w całej okazałości można podziwiać malowniczy zespół pałacowy Alhambra – jedyny tak imponujący zabytek budownictwa arabskiego w Europie.

W Maladze
Uczniowie, wraz z opiekunkami, zwiedzali w wolnym czasie miasto. Plac Plaza de la Merced to jeden z najbardziej znanych placów w Maladze. Położony jest w centrum miasta. Znajduje się tutaj rewelacyjny pomnik Pabla Picassa, a także obelisk wzniesiony na cześć generała José Maríi de Torrijos y Uriarte, uważany niegdyś za najbardziej charakterystyczny pomnik w mieście. Ponadto z placu rozciąga się widok na dom rodzinny malarza, fundację Jego imienia, a także można stąd podziwiać fragment ruin Alcazaba. Teatr Cervantesa, mieszczący się przy CalleCompás de la Victoria.Parque de Málaga, czyli park w centrumMalagi. Park rozciąga się od Plaza de la Marina wzdłuż głównej ulicy. Pomimo centralnego położenia, nie słychać w nim hałasu miasta, tylko ciszę, szum drzew i śpiew ptaków. Ogród obfituje w liczne gatunki różnorodnej roślinności (ok. 2000 gatunków kwiatów i drzew).
Katedra w Maladze (Santa IglesiaCatedralBasílica de la Encarnación, Katedra Wcielenia) to renesansowy kościół. Znajduje się wewnątrz granic, które wyznaczają arabskie mury, tworząc wielki zespół architektoniczny z pobliską Alcazabą i zamkiem Gibralfaro. Została ona wybudowana w latach 1528- 1782, według planów Diego de Siloe. Wnętrze katedry jest również w renesansowym stylu. Katedra jest jedną z większych atrakcji turystycznych Malagi, ciekawostką jest fakt, że nigdy nie została dokończona, przez Malagueños popularnie nazywana La Manquita, czyli „nigdy niedokończona”. Nikt nie ma problemuz odnalezieniem Katedry w Maladze, ponieważ jest widoczna prawie z każdego miejscaw mieście, dumnie wpisując się w miejski krajobraz Malagi.
Na podsumowanie 2 dni uczestnicy praktyk poznali Malagę przez pryzmat lokalnej kuchni w Casa Aranda. Jest to najbardziej znana i najczęściej odwiedzana churreria w Maladze. 75 - letnia tradycja i dobra lokalizacja w centrum miasta, przyciągają nie tylko turystów, ale i rodowitych malaguenos. Można powiedzieć, że tutaj czas się zatrzymał, bowiem wnętrza wyraźnie wskazują na długoletnią działalność, z kolei smak churros świadczyo tradycyjnej, prawdziwej hiszpańskiej kuchni. Churros, to tradycyjny hiszpański przysmak, wysmażany w głębokim tłuszczu. Świeżo usmażone churros mają kształt spirali, dopiero serwowane tnie się na mniejsze, patyczkowate kawałki. W smaku przypomina polskiego pączka, jednak zamaczany w czekoladzie czyni z niego unikatowy hiszpański specjał. Jest to najczęściej wybierany zestaw śniadaniowy, szczególnie zimą i w chłodne dni.
UczniowieRCEZ oceniają swój udział w praktykach zagranicznych, jako ważne doświadczenie zawodowe i kulturowe.
Opiekunami uczestników praktyk byli: Robert Małek, Magdalena Mazurek, Anna Hasiak – Tofilska i Grażyna Habigier-Pipska.

Alicja Świder – RCEZ w Nisku

   

Fot – RCEZ w Nisku

 
Dokument powstał w wyniku realizacji projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PO WER. Dokument odzwierciedla jedynie stanowisko jego autorów. Unia Europejska oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą odpowiedzialności za jego zawartość merytoryczną. Publikacja bezpłatna.

Copyright © 2015. All Rights Reserved.