Projekty Unijne




Rozmowy kwalifikacyjne „Europejskie praktyki EUROSUKCES”



W związku z realizowanym projektem Europejskie praktyki EUROSUKCES ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”, praktyki zagraniczne w Maladze (Hiszpania), zapraszamy uczniów klas 3E (technik ekonomista), 3B (technik geodeta) i 3T (technik obsługi turystycznej) na rozmowę kwalifikacyjną dnia 11 października 2017r. (środa) od godziny 1400 w sali 226.


Europejskie praktyki EUROSUKCES

Uczniowie RCEZw Nisku odbyli 4-tygodniowe praktyki zawodowe w Maladze, w okresie od 12 lutego do 10 marca 2017 roku, dzięki realizacji projektu „Europejskie praktyki EUROSUKCES” („Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego"w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój). 13 marca 2017 r. wrócili do codziennych obowiązków szkolnych. Po powrocie złożyli raporty uczestnika, wypełnili ankiety po zakończonym stażu i w dalszym ciągu przekazują swoje wrażenia, obserwacje zarówno z pracy, jak i udziału w wycieczkach zawodowych i kulturowych.

W pracy
16 uczniów, w zawodach: technik geodeta, technik ekonomista i technik organizacji reklamy, przez cztery tygodnie pracowało w różnych firmach, w których wykazywali duże zaangażowanie w powierzane obowiązki i starali się zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Pobyt w Maladze pozwolił uczniom Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej poznać bogactwo i różnorodność kultury hiszpańskiej oraz doskonalić kompetencje międzykulturowe.

W Grenadzie
Przysłowie hiszpańskie mówi „Kto nie widział Granady, ten niczego nie widział”. Tak więc uczestnicy praktyk zawodowych w Maladze wraz z opiekunkami, Magdaleną Mazurek i Grażyną Habigier-Pipską, pojechali do Granady.To malownicze miasto u podnóża gór Sierra Nevada jest ważnym ośrodkiem handlowym, akademickim i kulturalnym odwiedzanym chętnie przez Hiszpanów i turystów z całego świata. Najpiękniejszą dzielnicą Granady jest stary arabski kompleks Albacin wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Położona na wzgórzu urokliwa dzielnica miasta pełna kolumn, łuków, rzeźb i koronkowych zdobień pozostawiła niezapomniane wrażenia. W zachwyt wprowadzała także monumentalna w rozmiarach, a zarazem dopracowana w każdym detalu katedra gotycko-renesansowa z XVI w. Santa Maria de la Elcarnacion. Spacer po Granadzie zakończył się w punkcie, z którego w całej okazałości można podziwiać malowniczy zespół pałacowy Alhambra – jedyny tak imponujący zabytek budownictwa arabskiego w Europie.

W Maladze
Uczniowie, wraz z opiekunkami, zwiedzali w wolnym czasie miasto. Plac Plaza de la Merced to jeden z najbardziej znanych placów w Maladze. Położony jest w centrum miasta. Znajduje się tutaj rewelacyjny pomnik Pabla Picassa, a także obelisk wzniesiony na cześć generała José Maríi de Torrijos y Uriarte, uważany niegdyś za najbardziej charakterystyczny pomnik w mieście. Ponadto z placu rozciąga się widok na dom rodzinny malarza, fundację Jego imienia, a także można stąd podziwiać fragment ruin Alcazaba. Teatr Cervantesa, mieszczący się przy CalleCompás de la Victoria.Parque de Málaga, czyli park w centrumMalagi. Park rozciąga się od Plaza de la Marina wzdłuż głównej ulicy. Pomimo centralnego położenia, nie słychać w nim hałasu miasta, tylko ciszę, szum drzew i śpiew ptaków. Ogród obfituje w liczne gatunki różnorodnej roślinności (ok. 2000 gatunków kwiatów i drzew). Katedra w Maladze (Santa IglesiaCatedralBasílica de la Encarnación, Katedra Wcielenia) to renesansowy kościół. Znajduje się wewnątrz granic, które wyznaczają arabskie mury, tworząc wielki zespół architektoniczny z pobliską Alcazabą i zamkiem Gibralfaro. Została ona wybudowana w latach 1528- 1782, według planów Diego de Siloe. Wnętrze katedry jest również w renesansowym stylu. Katedra jest jedną z większych atrakcji turystycznych Malagi, ciekawostką jest fakt, że nigdy nie została dokończona, przez Malagueños popularnie nazywana La Manquita, czyli „nigdy niedokończona”. Nikt nie ma problemuz odnalezieniem Katedry w Maladze, ponieważ jest widoczna prawie z każdego miejscaw mieście, dumnie wpisując się w miejski krajobraz Malagi. Na podsumowanie 2 dni uczestnicy praktyk poznali Malagę przez pryzmat lokalnej kuchni w Casa Aranda. Jest to najbardziej znana i najczęściej odwiedzana churreria w Maladze. 75 - letnia tradycja i dobra lokalizacja w centrum miasta, przyciągają nie tylko turystów, ale i rodowitych malaguenos. Można powiedzieć, że tutaj czas się zatrzymał, bowiem wnętrza wyraźnie wskazują na długoletnią działalność, z kolei smak churros świadczyo tradycyjnej, prawdziwej hiszpańskiej kuchni. Churros, to tradycyjny hiszpański przysmak, wysmażany w głębokim tłuszczu. Świeżo usmażone churros mają kształt spirali, dopiero serwowane tnie się na mniejsze, patyczkowate kawałki. W smaku przypomina polskiego pączka, jednak zamaczany w czekoladzie czyni z niego unikatowy hiszpański specjał. Jest to najczęściej wybierany zestaw śniadaniowy, szczególnie zimą i w chłodne dni. UczniowieRCEZ oceniają swój udział w praktykach zagranicznych, jako ważne doświadczenie zawodowe i kulturowe. Opiekunami uczestników praktyk byli: Robert Małek, Magdalena Mazurek, Anna Hasiak – Tofilska i Grażyna Habigier-Pipska.

Alicja Świder – RCEZ w Nisku




Praktyki w Maladze na półmetku



Praktyki zagraniczne uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku, realizowane w Maladze w ramach projektu „Europejskie praktyki EUROSUKCES” ("Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego" w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój ) są już na półmetku. Po dwóch tygodniach pracy, nasi uczniowie zaaklimatyzowali się w firmach, a z otrzymywanych na bieżąco informacji wynika, że dobrze wywiązują się z powierzonych im obowiązków.

Technik geodeta

Monika Wolicka, Paulina Sowa, Norbert Piłat, Mateusz Kata, Marcin Hetel oraz Sławomir Gancarz - realizują swój staż zawodowy w firmie Gestion 360. Jak piszą nasi uczniowie, jest to wysoko wyspecjalizowana i reprezentująca wysokie standardy firma działająca w branży geodezyjnej. Na początkowym etapie stażu uczniowie zajmowali się projektowaniem budynków z wykorzystaniem oprogramowania AutoCAD.

Technik ekonomista i technik organizacji reklamy

W firmie BEDOYA GRUPO LKH w ramach projektu pracują Ewelina Kruk (technik ekonomista) i Aleksandra Kopeć (technik organizacji reklamy). Firma ta prowadzi działalność w zakresie dystrybucji produktów spożywczych. Nasze uczennice zajmują się przede wszystkim pracą z fakturami – ich segregowaniem, oznaczaniem, monitorowaniem, weryfikowaniem ich poprawności oraz przygotowywanie materiałów reklamowych. Miejscem pracy Justyny Piróg i Moniki Zawady jest firma QQ BIKE, zajmująca się wynajmem rowerów, gokartów oraz pojazdów Segway. Uczennice zajmują się bezpośrednią obsługą klientów oraz prowadzą dokumentację w firmie. ASSOCIACION ARRABAL to stowarzyszenie, w którym swój staż zawodowy realizują Joanna Gancarz (technik ekonomista) oraz Magdalena Pliszka (technik organizacji reklamy). Organizacja ta prowadzi działalność w zakresie doradztwa zawodowego, oferuje szkolenia w różnych dziedzinach, a także stanowi lokalny ośrodek zatrudnienia. Zadania naszych uczennic to wyszukiwanie programów do zarządzania firmą, praca w programie Microsoft 365 oraz opracowywanie pytań do formularza zgłoszeniowego do wolontariatu. Jak piszą uczennice – „Relacje ze współpracownikami są dobre, wszyscy są mili i wyrozumiali”. Katarzyna Butryn i Barbara Tabor realizują program praktyki zawodowej dla zawodu technik organizacji reklamy w firmie PRIMA RENT, która zajmuje się wypożyczaniem rowerów, skuterów i samochodów. Nasze uczennice wykonują zadania związane z obsługą klientów, dokumentacją firmy oraz poszukiwaniem nowych potencjalnych klientów. Kolejne miejsca praktyk to PLATFORMA DEL VOLUNTADO DE MALAGA oraz AMELGAR, bliźniacze organizacje typu non-profit znajdujące się w tej samej lokalizacji i zajmujące się zapewnieniem wsparcia dla m.in. osób niepełnosprawnych. Swoje staże w zawodzie technik ekonomista realizują tam Wiktoria Żak oraz Karolina Komsa. Wykonują zadania takie jak porządkowanie i segregowanie dokumentacji, skanowanie oraz tworzenie prezentacji multimedialnej dotyczącej działań firmy od początku jej istnienia.

Wszyscy uczestnicy projektu w czasie swojej pracy w różnych firmach wykazują duże zaangażowanie w powierzane obowiązki i starają się zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.

Alicja Świder i Grażyna Suchecka


Wykonał Dawid Ptak