Drukuj

Aktualności

Biblioteka szkolna poleca 

 Najpiękniejsze książki na zimę 

Mroźne zimowe wieczory nie zachęcają do długich spacerów. Są za to doskonałą okazją, by rozsiąść się w fotelu i stracić poczucie czasu przy dobrej książce. Sprawdźcie, co warto czytać zimą! 

Książki w obiektywie | Zima | niekulturalnie.pl

"JUTRO BĘDZIEMY SZCZĘŚLIWI"

 ANNA DĄBROWSKA 

"BIURO PRZESYŁEK NIEDORĘCZONYCH"  

Natasza Socha 

"SEKRETNA ZIMA JAŚMINY"  

 Adrianna Trzepiota 

"WIECZÓR TAKI JAK TEN"  

 Gabriela Gargaś 

ZAKOCHAJ SIĘ JULIO"   

Natalia Sońska 

"ROK NA KWIATOWEJ. ZAMARZNIĘTE SERCA"  

Karolina Wilczyńska 

"ŚWIĄTECZNE MARZENIE"  

 Amanda Prowse 


  KONKURS   BIBLIOTEKI  SZKOLNEJ 
Pani od informatyki

„Czytanie książki jest, przynajmniej dla mnie, jak podróż po świecie drugiego człowieka. Jeżeli książka jest dobra, czytelnik czuje się w niej jak u siebie, a jednocześnie intryguje go, co mu się tam przydarzy, co znajdzie za następnym zakrętem”. Jonathan Carroll, „Kraina Chichów” 

Biblioteka szkolna ogłasza konkurs czytelniczy dla wszystkich użytkowników biblioteki szkolnej. Konkurs rusza od grudnia 2022r do kwietnia 2023r. Jedynym i najważniejszym warunkiem jest ilość wypożyczonych i przeczytanych książek. Przewidziane nagrody !!! 

Zalety czytania książek są ogromne. Książka rozbudza wyobraźnię, uczy, bawi, daje satysfakcję - czyli im więcej czytamy, tym więcej wiemy. Czytanie sprawia, że wizualizujemy w głowie treści, które przyswajamy, stwarzamy sobie obraz miejsc, osób i wydarzeń. Można się pokusić o stwierdzenie, iż reżyserujemy przedstawiony w książce świat... zapraszamy do konkursu. 

„Życie każdego z nas jest materiałem przynajmniej na jedną książkę. Na dramat, na komedię lub na książkę kucharską”. Aleksander Kumor 

„Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi”. Jacques Vallée Des Barreaux 

„Książki są lustrem: widzisz w nich tylko to, co już masz w sobie”. Carlos Ruiz Zafón, „Cień wiatru” 

 

Annie Ernaux - zdobyła Literacką Nagrodę Nobla
Ilustracja

Urodziła się 1 września 1940 w rodzinie sklepikarzy Alphonse’a i Blanche Duchesne[ Wychowała się w robotniczej dzielnicy Yvetot[ co miało wyraźny wpływ na jej twórczość[4]. W 1964 wyszła za Philippe’a Ernaux, z którym rozwiodła się po 21 latach. W 1971 ukończyła studia w dziedzinie literatury współczesnej na Université de Rouen[. W latach 1966–1977[ uczyła języka francuskiego w szkołach średnich, po czym została wykładowczynią na Centre National d'Enseignement par Correspondance. 

Jest autorką krótkich, pisanych oszczędnym stylem autobiograficznych powieści, w których otwarcie analizuje ludzkie emocje[ Jej wczesne powieści zawierają silne motywy feministyczne. Zadebiutowała w 1974 autobiograficznąpowieścią Les Armoires vides o studentce wywodzącej się z klasy niższej, która poddaje się zabiegowi aborcji[4]. Jej druga powieść Ce qu'ils disent ou rien, dzięki wnikliwym obserwacjom życia kobiet, przyniosła autorce porównania do twórczości Simone de Beauvoir[. Przełomowym momentem w karierze Ernaux była publikacja powieści La place i Une femme opisujących życie i śmierć swoich rodziców[. W swej twórczości zaczęła wtedy łączyć wymiar autobiograficzny, historyczny i społeczny. 

Jest laureatką Nagrody Renaudot (1984, za powieść La Place)[, Nagrody im. Marguerite Yourcenar (2017, za całokształt twórczości), oraz Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (2022). W 2019 jej powieść Les Années w tłumaczeniu Alison L. Strayer zdobyła nagrodę Warwick Prize for Women in Translation przyznawaną przez University of Warwick, a także znalazła się na krótkiej liście nominowanych tytułów do The Man Booker International Prize. Jest pierwszą kobietą, której za życia wydano dzieła w serii Quarto wydawnictwa Éditions Gallimard. 


H I S T O R I A    K S I Ą Ż K I


 Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – Przedszkole Niepubliczne Pinokio

Już 21 lat trwa akcja głośnego czytania. Do tej akcji początkowo przyłączyła się cała rzesza wpływowych ludzi z różnych dziedzin środowiska. Było to bardzo barwna i efektowna akcja. Współcześnie, wydarzenia mają przebieg spokojniejszy, ale nie mniej spektakularny. Akcja przybrała na swojej wartości zwłaszcza w dobie pędu technologii gdzie kontakt z żywym słowem został wyparty przez telewizję, Internet i smartfony, których narzędziem nie jest język, lecz obraz. Mózg jak najbardziej potrzebuje stymulatorów do lepszej, efektywniejszej pracy od najmłodszych lat.  

Czytanie jest dobrą alternatywą dla fałszywych wartości masowej kultury, pogonią za pieniądzem, jest nauką wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość. Duży zasób słownictwa poprzez głośne czytanie wzmacnia umiejętność myślenia, wypowiadania się i zwiększa wiedzę o kraju i świecie. Są to atuty, które trudno przecenić.  Ponad to rozwija wyobraźnię i zainteresowania, poprawia dykcję, kształci nawyk czytania, zwiększa zasób słów i argumentów w dialogu i dyskusji, zmienia negatywne postawy na te pozytywne, pozwala odróżnić dobro od zła.  

W naszej szkole także przystąpiono, jak co roku do tej akcji. Czytane były takie książki - Mitologia (J.Parandowskiego) w klasie 1C z p. Anną Brak i z p. Danutą Pokorą czytała klasa 1B i 4B, klasa 3D czytała Konrada Wallenroda (A.Mickiewicza) z panią Grażyną Czyż, pani Alicja Świder czytała z klasa 2E Pieśni (J.Kochanowskiego) i 1D Podróże z Herodotem (O.Tokarczuk) a pani Aneta Mazurek z klasą 2C czytała Ballady i romanse (A.Mickiewicza). 


Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2022